“DZS gaat voor een goed complex, waar we nog jarenlang met plezier kunnen sporten, zonder financieel in de problemen te komen.”
|
Een Fiat Punto, middenklasser of een Audi380?
Veel is geregeld rondom de renovatie sportcomplex. Waar partijen nog geen overeenstemming over hebben bereikt is het clubgebouw (met kleedkamers) van DZS. Er liggen drie varianten van het clubgebouw van DZS op tafel:
1) Basisvariant gemeente
2) Laagbouw DZS
3) Hoogbouw DZS (zoals het clubgebouw van v.v. ZOB)
Zeg maar, een Fiat Punto, middenklasser en Audi380. De gemeente biedt een Fiat Punto aan, een goede basisvariant. Daar passen we nu net in, maar als er in de toekomst een DZS‘ertje bijkomt hebben we een probleem, laat staan als er twee of meer DZS’ertjes bijkomen. Bovendien zoekt DZS een auto die er niet alleen goed uitziet maar vooral een waarmee we de komende jaren onbezorgd kunnen rijden en niet langs de kant van de weg komen te staan.
Een nieuw complex kun je maar één keer in de 50 jaar neerzetten. Dat willen we dan ook goed doen. Zo hebben we, als bestuur van DZS, ons ook verplicht naar de leden. Dus zetten we alles op alles om de middenklasser (optie 2 – laagbouw DZS) te regelen. Met als uitgangspunt; “DZS gaat voor een goed complex, waar we nog jarenlang met plezier kunnen sporten, zonder financieel in de problemen te komen”. Daarover zijn we nog steeds in gesprek.
Wat is nu de bottleneck?
De gemeente en BPD (voorheen Bouwfonds) willen van start met de bouw. Komende zomer al. En DZS wilt niets liever. Wat is dan de bottleneck?
1) Optie 1 of optie 2 – Basisvariant of laagbouw
De gemeente gaat voor optie 1 – de basisvariant. Deze variant voldoet ook aan de basisafspraken waarop DZS in 2013 akkoord heeft gegeven (conform KNVB-normeringen en casco kantine). Tot zover dan ook niet anders dan goed. Ook is daarbij steeds gezegd, en mondeling afgesproken, dat er sprake zou zijn van een volwaardige degelijke sportkantine en kleedkamers. De uitwerking van de aangeboden basisvariant voldoet echter niet aan deze criteria (van volwaardig en degelijk). Verder hebben wij altijd de mogelijkheid van “verfraaiing” en/of “meer” besproken. Daar stonden de gemeente en BPD voor open, mits DZS zelf investeert. DZS gaat voor de degelijke volwaardige en iets ruimere opzet; optie 2 – de laagbouw.
2) Tijd
Vlak voor Kerst 2016, liet de gemeente DZS weten dat ze medio maart 2017 van DZS wilde weten voor welke variant DZS zou kiezen. En als DZS voor een andere variant dan de basisvariant zou kiezen, moest DZS zorgen de financiën medio maart 2017 geregeld te hebben. Zo niet, zou DZS de basisvariant ontvangen. DZS heeft aangegeven voor optie 2 te gaan en meer tijd nodig te hebben voor financiering.
3) Financiën
Tot op de dag van vandaag is er nog geen duidelijkheid over het financiële plaatje en de exacte en juiste uitvoering van onder anderen materialen en afwerking. Om dit inzichtelijk te krijgen zijn we nog altijd in overleg met BPD. Pas dan kan DZS zijn financiële plan afmaken en fondsen benaderen voor aanvullende financiering.
4) De kleine lettertjes
De juridische constructie en de door de gemeente gewenste privatisering vormen op dit moment nog een groot struikelblok.
De stichtingsvorm, waarvan als constructie steeds sprake is geweest, is door fiscale wetswijziging geen optie meer. De gemeente heeft vervolgens de accountants van PWC ingeschakeld om een nieuwe juridische constructie te bedenken. PWC adviseerde een BV-constructie. Zonder hier verder inhoudelijk op in te gaan, lijkt dit advies vooralsnog een brug te ver voor WWSV en DZS. Dus ook dit is nog volop onderwerp van gesprek.
5) Gang van zaken
Het uiteindelijk advies van PWC, blijkt onderdeel uit te maken van de zogenoemde anterieure overeenkomst. Dit advies is, onder geheimhouding, ook verstrekt aan de gemeenteraadsleden voor de vergadering van de goedkeuring van het bestemmingsplan op 31 januari 2017. DZS heeft dit advies pas zeer recent, en na een juridisch aanschrijven ter inzage gekregen. Nota bene twee dagen voor de termijn waarop de beroepsprocedure bij de Raad van State zou aflopen. Pas op 13 april 2017 zijn wij door PWC, gemeente en BPD bijgepraat over dit advies.
En nu? DZS trapt op de rem
De gemeente drukt door. Dat bleek al uit de brief die DZS in december 2016 van de gemeente ontving. En ook uit het Wijdewormer Journaal van april jl. Daarin stond op de voorpagina een foto waarop wethouder Kees van Waaijen, Ward Hilboezen (gemeente Wormerland) en Martijn Hemmer van BPD hun handtekening onder de plannen zetten.
DZS wil eerst alle zaken goed geregeld zien. Dat hebben we bij de gemeente aangegeven in december 2016 en in januari van dit jaar. Wij vonden helaas geen gehoor, sterker nog, de gemeente deelde mee door te gaan op dezelfde voet. Daarop zag DZS zich gedwongen op de rem te trappen en juridische ondersteuning, gespecialiseerd in ruimtelijke ordering, in te zetten.
Waarom is WWSV dan wel akkoord?
Het plaatje past voor onze buren, in ieder geval als het gaat om de uitwerking van hun deel van het complex. Ook bij WWSV was een verschil tussen het aanbod van de gemeente/BPD en de gewenste bouw. WWSV heeft echter een derde partij bereid gevonden dit financiële gat te dichten. Daardoor kon het akkoord gaan met het gebouw. DZS heeft helaas niet zo’n suikeroom. Overigens heeft WWSV alleen een mondeling akkoord gegeven op het gebouw en niet op de overige onderliggende afspraken. Zo trekken de verenigingen één lijn als het gaat om bijvoorbeeld het PWC-advies.
“Kijk naar de andere voetbalverenigingen in Wormerland”
CDA-Raadslid Roeleveld vindt dat DZS in zijn handen mag knijpen met het voorstel van de gemeente. “Kijk maar eens naar de andere voetbalverenigingen, zoals v.v. Jisp“, stond in het Noordhollands Dagblad te lezen. Kijken naar de andere verenigen in Wormerland doet DZS al heel lang. Bijvoorbeeld naar het prachtige sportcomplex van WSV’30 maar ook naar dat van het veel kleinere v.v. Knollendam. En als we over de grenzen van Wormerland kijken naar de clubs in zowel de Zaanstreek als Waterland is DZS, samen met v.v. Jisp, de enige vereniging die nog geen kunstgrasveld heeft.
“DZS is Rupsje Nooitgenoeg”
Raadslid en voormalig wethouder Hendriks omschreef DZS in het NHD als Rupsje Nooitgenoeg.
Als raadslid Hendriks bedoelt dat DZS de gemeente overvraagt, dan zijn wij het daar niet mee eens. DZS wil een goed complex, waar we nog jarenlang met plezier kunnen sporten, zonder financieel in de problemen te komen.
Maar misschien heeft raadslid Hendrickx het wel anders bedoeld. Immers Rupsje Nooitgenoeg had veel voedsel nodig om zich als vlinder te kunnen ontpoppen en uit te vliegen. En dat wil DZS ook. Als gezonde vereniging vliegen en de club blijven die nu al meer dan 50 jaar van zich laat spreken en zo een breed maatschappelijke rol vervult in de gemeente Wijdewormer.
Is DZS liever lui dan moe?
DZS werd in de media neergezet als “liever lui dan moe”. ‘Lui’ omdat DZS de lange aanloop naar dit plan niet gebruikt heeft voor fondsenwerving. DZS heeft (december jl.) de gemeente aangegeven eerst een uitgewerkt (financieel) plan nodig te hebben voor de fondsen te kunnen benaderen. Dit werd door de gemeente weggewoven en tegengesproken. WWSV heeft inmiddels (eind 2016) een poging gedaan om de fondsen te benaderen voor extra financiering. Zij zijn door de fondsen teruggestuurd om eerst hun huiswerk te doen en met een uitgewerkt plan te komen.
Lui? DZS heeft met het 50-jarig jubileum laten zien tot veel in staat te zijn. Daarmee ook voorgesorteerd op de werving van extra financiële middelen. Voor het nieuwe complex is vanaf 2012 bij DZS een groep van 10 man aan het werk om de zaken voor te bereiden. Deze groep heeft uitgebreid vooronderzoek gedaan en eveneens een prachtig en gedetailleerd Plan van Eisen aangeleverd in 2015. Een plan waar de gemeente tot december 2016 niets anders dan een basisvariant tegenover heeft gezet en waaruit in ieder geval duidelijk werd dat er met ons plan niets is gedaan.
Maar de gemeenteraad van Wormerland is unaniem enthousiast over de plannen?
Ja, en voor een deel is dat begrijpelijk. Ook DZS ziet graag extra woningen in Neck gebouwd worden. Alleen al voor de extra leden die dat met zich meebrengt. En ook de gemeenteraad begrijpt dat een nieuw complex voor de sportverenigingen hoognodig is. Maar de addertjes zitten onder het gras en blijkbaar waren die onzichtbaar.
Zo onzichtbaar dat ze bij de goedkeuring door diezelfde gemeenteraad onderbelicht zijn gebleven. Misschien voorstelbaar omdat er bijna een boekwerk aan stukken bij het plan was meegeleverd, maar bijzonder spijtig omdat veel voor de verenigingen nadelige gevolgen nu niet zijn meegewogen.
Gaan partijen er nog met elkaar uitkomen?
Er is nog steeds veel onduidelijkheid en de sporen van gemeente en DZS lopen verder uit elkaar. Het verbindende en sociale maatschappelijk aspect van de vereniging speelt blijkbaar geen enkele rol in de discussies en afwegingen. Het is een zakelijke en politieke kwestie.
Het traject is allang niet meer open, constructief en transparant. Beschikbare relevante stukken komen niet of op het laatste moment beschikbaar, gesprekken worden niet altijd volledig en of juist vastgelegd. Als je met elkaar op weg bent naar een mooi complex/plan en niets te verbergen hebt is dat vreemd. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat wij (DZS) ons genoodzaakt zagen om ons juridische te versterken.
Wat niet wegneemt dat alle betrokkenen niets liever willen dan te starten met de bouw van het nieuwe sportpark (en woningen). DZS is vastberaden in de wijze waarop dat moet gebeuren en ook in het geloof dat we daar met de gemeente en BPD uit gaan komen. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn en we hopen elkaar snel de hand te kunnen schudden.
Bron: Commissie Nieuw Complex DZS